piątek, 30 marca 2018

Wegański sernik idealny (bezglutenowy)


Jedzenie w okresie wielkanocnym sernika to w mojej rodzinie już tradycja. Blacha majestatycznego ciasta z kokosową pianką i rosą jest nieodłącznym elementem+ naszego świątecznego stołu - to zresztą przy okazji popisowy wypiek mamy. Jak jednak zwyczaj jedzenia sernika mam czcić ja, zagorzała weganka? Jest na to sposób.

Trzeba upiec...tofurnik! No dobra, nazwa brzmi obrzydliwie i nie będę kłamać, że to niestety nie ja jestem mistrzynią serników w swoim domu. Z przepisami mam czy babć się wygrać nie da. Za to da się wygrać z inną masą "podrabiańców" i zrobić najlepszego wege podrabiańca jakiego blogosfera jeszcze nie widziała!

Choć tak jak już napisałam, tofurnik nie jest idealną kopią maminego wypieku, to...kurdi, naprawdę daje radę! Wzbogacenie masy o orzechy oraz kaszę okazało się strzałem w dziesiątkę (a raczej podniebienie). Wszystkie składniki i proporcje zostały dobrane tak, aby w jak największym stopniu odzwierciedlały pierwowzór.

 (Jeśli nie przepadacie za rodzynkami, to oczywiście możecie je pominąć. Moja zmora z dzieciństwa? Właśnie wygrzebywanie niechcianych bobków z masy serowej.)

 
1 kawałek:  
360 kcal
44 g węglowodanów
16 g tłuszczu
15 g białka 

Składniki (tortownica o średnicy 25 cm, ok. 8 kawałków):

- 1/2 szklanki suchej kaszy jaglanej
- 2 szklanki mleka sojowego
- 1/2 szklanki nerkowców
- 1/2 szklanki fistaszków
- 360 g tofu naturalnego
- 3/4 szklanki cukru
- kropelka aromatu waniliowego
- sok wyciśnięty z całej cytryny
- 1 łyżka mąki ziemniaczanej
- 1/2 szklanki rodzynek

Polewa:
- 50 g gorzkiej czekolady
- 1 łyżka oleju kokosowego

Kaszę jaglaną przelej wrzątkiem na sitku. Przełóż do garnka, dolej mleko i gotuj, dopóki nie będzie miękka i nie wchłonie całego mleka. Orzechy, tofu, cukier, aromat oraz sok z cytryny zblenduj na gładką masę. Dodaj ugotowaną kaszę jaglaną i ponownie zblenduj. Dosyp mąkę ziemniaczaną i raz jeszcze powtórz czynność. Dodaj rodzynki i już tylko wmieszaj je łyżką. 
Przełóż masę do tortownicy wyłożonej papierem do pieczenia, wyrównaj. Piecz przez ok. 30-40 minut w piekarniku nagrzanym do 180 stopni Celsjusza. Poczekaj, aż sernik wystygnie.
Czekoladę i olej roztop razem w kąpieli wodnej. Polewę wylej na wierz sernika i poczekaj, aż zastygnie. Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz